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Activité scientifique

Publications

A change for road safety management in Algeria?
Yasmine Haddad, Laurent Carnis. A change for road safety management in Algeria?. RTS - Recherche
Transports Sécurité, IFSTTAR, 2022, 2022, 10p.
DOI : 10.25578/RTS_ISSN1951-6614_2022-07

Résumé : L’insécurité routière dans le monde n’épargne pas l’Algérie. Pour faire face à ce problème crucial, le gouvernement algérien a mis en œuvre un large éventail de mesures. Cependant, l’Algérie n’a pas réalisé de progrès significatifs. Pour tenter de comprendre l’origine du problème, cet article propose une analyse du système de management de la sécurité routière en Algérie basée sur le modèle de Bliss et Breen. Cette analyse suggère que la situation actuelle est en partie due à un système de management de la sécurité routière inadéquat et à l’absence d’un cadre opérationnel. Ces défauts reflètent les difficultés à mettre en œuvre les fonctions de management et de pilotage de la sécurité routière, qui rendent possible une bonne performance. Les progrès futurs seraient durables et possibles si l’Algérie met en place un véritable appareil institutionnel dédié à la mise en œuvre d’une politique publique de sécurité routière.


Enjeux et défis de la sécurité routière en Tunisie
Nesrine Bouhamed, Laurent Carnis. Enjeux et défis de la sécurité routière en Tunisie. RTS - Recherche Transports Sécurité, IFSTTAR, 2020, 2020, 16p.
DOI : 10.25578/RTS_ISSN1951-6614_2020-09

Résumé : La compréhension des enjeux de sécurité routière est une étape indispensable pour proposer des pistes d’améliorations adaptées et pertinentes. En Tunisie, le bilan des accidents de la route laisse apparaître une situation critique en matière de sécurité routière, lorsqu’elle est comparée aux autres pays. La démarche proposée dans cet article est de s’attacher, en premier temps, à décrire le contexte tunisien et en souligner les spécificités géophysiques, démographiques, urbaines, socio-économiques. La contribution propose aussi un état des lieux de la mobilité et des accidents de la route et sa caractérisation. L’analyse de la situation permet de disposer d’une perspective générale dans laquelle s’inscrit le système de la sécurité routière en Tunisie. Dans un deuxième temps, une investigation empirique auprès des acteurs institutionnels de la sécurité routière aide à mettre en perspective les résultats de l’analyse descriptive et à établir un diagnostic approfondi des dysfonctionnements de la politique publique de sécurité routière en Tunisie. Il s’agit d’une approche qualitative compréhensive. L’analyse des enjeux, sur la base de consensus et de divergences institutionnels, conduit à établir des pistes d’actions possibles pour améliorer la situation. Celles-ci concernent à la fois le champ des réformes structurelles, organisationnelles, et managériales en faveur d’un meilleur ciblage des politiques publiques de sécurité routière.


Analysis of road mortality in digital age using Bayesian ecological model: the case of Tunisia
Karim Kammoun; Aymen Ghédira; Chaker Ben Saad; Nesrine Bouhamed
World Review of Intermodal Transportation Research, 2020 Vol.9 No.4, pp.393 - 409
DOI: 10.1504/WRITR.2020.111063

Abstract : While awareness of the public health burden represented by road insecurity is recent, the idea that it is developing countries, particularly in Africa, that experience high road mortality, is older. In this context, our paper aims to propose solutions for the decision-making process on road safety in Tunisia through the study of road mortality rate perceived under two respective angles: population density and geographic unit affiliation. The modeling and analysis work will allow identifying better the respective weight of the factors associated with road mortality. Methodologically, our recourse is so the Bayesian ecological regression model to meet our cited goal. The model parameters are adjusted by Gibbs sampling. Econometrically, the hypothesis related to the influence of population density on road mortality has been proved. A new ranking of Tunisian governorates, according to their road mortality rate standardized by population size, is illustrated. The variation in road mortality risk is the highest at the delegation level but is the lowest at the district level and the governorate level, which proves the existence of other responsible factors observed at the regional level. An estimated elasticity of -0.25 at the district level means that a 10 % increase in population density can cause a decrease of 2.5 % in the occurrence of road mortality. Mapping the Bayes relative risk can assist the identification of regions that can be targeted by the national policy. Consequently, this study shows that the analysis models can provide a better overview of the road safety situation and a robust tool for decision-makers.
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Pattern of road traffic crash hot zones versus probable hot zones in Tunisia: A geospatial analysis,
Fedy Ouni, Mounir Belloumi
Accident Analysis & Prevention, Volume 128, 2019,  pp. 185-196
DOI : 10.1016/j.aap.2019.04.008.

Abstract: Focusing on how hot zones mapping can predict spatial patterns of crashes and how different mapping approaches compare can help to better inform their application in practice. This study examines the stability of the performance of two spatial autocorrelation measures on the basis of a Road Safety Risk Index (RSRI) through the comparison of the results for three regions (North-West, Center-East, and Center-West) and for three time periods (2002–2005, 2006–2009 and 2010–2013) in Tunisia. Our study differs from others in that it discusses the identification of probable hot zones and enhances the capability to examine a given highway by determining “dangerous probable lengths”, which aims to anticipate the traffic crashes in the future. The identified hot zones and probable hot zones exhibit different regional and temporal characteristics. There are clearly some outstanding spatial clusters of crashes covering specific locations. In both Northwest and Center-West regions, the majority of the identified hot zones and probable hot zones predominantly occur along mainly highways characterized by a dominant rural character. In the Center-East region, both hot zones and probable hot zones are mostly spread northeast and south-west more precisely in NH1 and NH2 where many urban activities are taking place. Spatial autocorrelation indices per region address the diversity within the regions and provide us with useful insights that can be translated into safety policies in Tunisia.


Insécurité routière et développement économique : analyse du cas algérien
Mariem Bougueroua, Laurent Carnis. Insécurité routière et développement économique : analyse du cas algérien . RTS - Recherche Transports Sécurité, IFSTTAR, 2018, 2018, 13p.
DOI: 10.25578/RTS_ISSN1951-6614_2018-02

Résumé : Cet article propose une analyse de la situation de l'insécurité routière en Algérie depuis 1970 et sa relation avec le niveau de développement économique du pays. L'approche de Kuznets (1955) est appliquée aux victimes des accidents routiers (tués et blessés lors d'un accident de la circulation), enregistrés pendant la période 1970-2015. Cette contribution identifie une relation de Kuznets pour les victimes tuées, mais pas pour les victimes blessées. Par ailleurs, les résultats de l'analyse montrent que cette relation a désormais atteint son maximum en Algérie (point d'inflexion). Malgré l'amélioration de la situation économique et les grands projets d'investissement notamment dans les infrastructures et les services de transports, le développement économique produit un impact positif sur la sécurité routière du pays, les autorités peuvent s'attendre à voir la situation se dégrader de nouveau si elles ne prennent pas des mesures appropriées.


Spatio-temporal pattern of vulnerable road user’s collisions hot spots and related risk factors for injury severity in Tunisia
Fedy Ouni, Mounir Belloumi,
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, Volume 56, 2018, Pages 477-495, ISSN 1369-8478,
DOI : 10.1016/j.trf.2018.05.003

Abstract: High risk of vulnerable road users (VRUs) injuries and fatalities have received higher interest nowadays in Tunisia. By using VRUs crash record (from January 1, 2001 to December 31, 2013), we describe the spatial pattern of VRUs collisions according to different temporal scales such as (a.m. vs p.m. rush hours VRUs collisions, working days vs non-working days VRUs collisions, daytime vs nighttime VRUs collisions) and investigate the influence of personal and environmental factors for VRUs injuries severity within the Center-East region in Tunisia. The empirical results are of great variety: spatial clustering pattern of each subtype of VRUs collisions according to temporal scale were clearly observed with the exception of daytime VRUs collisions, which shows a random tendency. All time-based subtypes of VRUs collisions also were found to be clustered along the national highways and regional highways especially in the regions of Sousse and Sfax. Results from VRUs severity model suggest that the degree of injury severity is higher for male than for female victim. The Tunisian VRUs are more likely to be involved in severe collision than non-Tunisian VRUs. Among driver contributory factors, the change of direction and hazardous overtaking increase the probability of sustaining fatal accidents compared to other driver contributory factors. The season factor shows that accident severity during the summer season is higher. From a policy view point, this kind of analysis can certainly help Tunisian public authorities to develop appropriate safety measures that can possibly reduce the number of VRUs injuries and fatalities.


Les biais sociocognitifs sont-ils un prédicteur du comportement préventif adopté par les conducteurs professionnels ?
Adil Ghazali. Dans Belhaj « les comportements des usagers de la route. Actes du séminaire international » Rabat, CNPAC-CNRST- UM5, p100-109.  Publication du Comité National de Prévention des Accidents de la Circulation). Rabat, (2017)
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Optimisme comparatif et comportement préventif chez les conducteurs professionnels des grands véhicules routiers.
Abdelkarim Belhaj, Adil Ghazali. Collection Psychologie du Travail et des Organisations. Edition Harmattan (2014).

Résumé
Malgré les efforts déployés en matière de sécurité routière, les accidents de la circulation demeurent un fléau à multiple facettes au Maroc, vu les conséquences qu'ils engendrent au niveau social, psychologique et les implications qui leur sont associées.